Saturday, August 27, 2016

LAMAN KESIHATAN : MENGATASI MASALAH " KOLESTEROL "



KOLESTEROL ???


Kolesterol ialah bahan berlemak (lipid) yang merupakan sebahagian daripada membran luar sel dalam badan haiwan. Ia juga ditemui dalam edaran darah manusia. Dua sumber utama kolesterol dalam darah diperoleh daripada pemakanan dan pengeluaran hati.

Kolesterol pemakanan datang daripada daging, ayam, ikan dan produk tenusu. Selepas makan, kolesterol diserap oleh usus ke dalam peredaran darah dan diselaputi oleh protein. Kolesterol bersalut protein ni dipanggil chylomicron.

Hati mampu menyingkirkan kolesterol daripada peredaran darah dan juga menghasilkan kolesterol serta merembeskan kolesterol ke dalam peredaran darah. Selepas makan, hati mengeluarkan chylomicron daripada peredaran darah. Di antara waktu makan, hati menghasilkan dan merembeskan kolesterol kembali ke dalam peredaran darah.



Kolesterol Jahat, Kolesterol Baik


Kolesterol tidak boleh larut dalam darah kecuali jika ia bergabung dengan protein khas yang dipanggil lipoprotein. Kolesterol yang dirembeskan oleh hati ke dalam darah boleh bergabung dengan lipoprotein ketumpatan amat rendah (VLDL) atau lipoprotein ketumpatan tinggi (HDL).

Kolesterol LDL yang terhasil daripada metabolisme kolesterol VLDL dalam aliran darah, dikenali sebagai kolesterol ‘jahat’ manakala kolesterol HDL dikenali sebagai kolesterol baik.


Bagaimana Serangan Jantung Boleh Berlaku?


Seseorang individu terdedah kepada serangan jantung bila dia mempunyai kolesterol LDL yang lebih tinggi daripada kolesterol HDL.

Lipoprotein LDL menyebabkan kolesterol melekat pada dinding arteri, menyebabkan pembentukan bahan keras dan tebal yang dipanggil plak kolesterol. Lama-kelamaan, plak kolesterol menyebabkan dinding arteri menebal dan saluran arteri semakin sempit, satu proses yang dipanggil atherosclerosis.

Arteri koronari membekalkan darah dan oksigen kepada otot jantung. Bila arteri koronari menyempit disebabkan atherosclerosis, ia tidak mampu membekalkan darah dan oksigen secukupnya kepada otot jantung. Kekurangan oksigen ke otot jantung menyebabkan dada sakit, juga ketulan darah dalam arteri yang menyebabkan saluran itu tersumbat dan membawa kepada kematian otot jantung (serangan jantung).

Partikel kolesterol HDL menghalang proses atherosclerosis dengan menarik kolesterol daripada dinding arteri dan menyingkirkannya melalui hati, untuk dibuang menerusi hempedu. Ia juga mengganggu pengumpulan kolesterol pada dinding arteri oleh partikel kolesterol LDL.


5 TIPS TURUNKAN KOLESTEROL DENGAN CEPAT

Ada macam-macam cara nak turunkan kolesterol dengan cepat, saya kongsikan di sini ya

TIPS #1 : BERSENAM

Lemak dan kolesterol dalam badan kita bukan sekadar ada pada salur darah.
Tapi lebih menakutkan, banyak yang melekat pada organ seperti jantung dan paru-paru.
Sebab dah banyak sangat dalam salur darah, lemak ni tak reti nak keluar, terpaksa lah dia melekat kat mana-mana, kan?
Cara untuk buang lemak-lemak yang melekat pada organ ini, adalah dengan cara bersenam.
Berjalan santai selama 45 minit pun dikira senaman yang sihat.



TIPS #2 : BANYAKKAN SERAT

Makanan berserat membantu menyerap kolesterol.
Lepas serat ni menyerap kolesterol, ia akan dibuang sebagai najis bersama kolesterol yang diserap tadi.
Contoh makanan berserat termasuklah oat, barli, buah-buahan dan sayur-sayuran.


TIPS #3 : BANYAKKAN MAKAN IKAN

Ikan mengandungi Omega 3 yang membantu membakar dan mengikis kolesterol.
Sebaiknya ikan tersebut masak stim atau rebus, sebab kalau goreng dengan minyak, jadi lain lah pulak, kan.

TIPS #4 : TEH HIJAU

Badan kita memang menghasilkan kolesterol sendiri, tapi kolesterol yang dihasilkan oleh badan kita adalah kolesterol yang baik dan penting untuk kesihatan, ia juga dikenali sebagai HDL
Kolesterol yang jahat dan tak baik semua datang dari makanan yang tidak sihat, juga dikenali sebagai LDL.
Tapi HDL ni boleh bertukar menjadi LDL bila ia ‘diracuni’ oleh radikal bebas dalam badan.
Radikal bebas adalah unsur yang ada dalam udara, dalam rumah kita, tapi tak baik untuk kesihatan.
Senang cerita, ianya terhasil oleh sebab pencemaran udara yang semakin kronik di zaman ini.
Berita baiknya, radikal bebas ini boleh di buang atau di neutral kan, iaitu dengan mengamalkan makanan yang kaya dengan anti oksidan.
Teh hijau merupakan minuman yang kaya dengan anti-oksidan dan berupaya membantu meneutralkan semula radikal bebas yang merbahaya tadi.



TIPS #5 : OMEGA & PHYTOCOL

Pakar nutrisi mencadangkan supplement Set Kolesterol; Omega dan Phytocol sangat baik untuk menurunkan bacaan kolesterol.

JANGAN AMBIL MUDAH DENGAN KOLESTEROL...BOLEH MEMBAHAYAKAN NYAWA ANDA...TAK KIRA TUA ATAU MUDA...KAWAL KOLESTEROL JANGAN TERLALU TINGGI....BILA KOLESTEROL ANDA TINGGI BADAN ANDA RASA LETIH,LEMAH.KEBAS-KEBAS DAN KERAP TIDUR.......OK NANTI KITA SAMBUNG LAGI......

1 comment:

  1. If you'd like an alternative to casually picking up girls and trying to figure out the right thing to say...

    If you would prefer to have women chase YOU, instead of spending your nights prowling around in crowded pubs and night clubs...

    Then I encourage you to view this eye-opening video to unveil a strong secret that can literally get you your own harem of hot women:

    Facebook Seduction System!!!

    ReplyDelete